I made this widget at MyFlashFetish.com.

[Pengaruh Barat Dalam Muzik Tradisional Malaysia]

Posted by smp2252asma Labels:


Pengaruh penting ke atas muzik di rantau ini, terutamanya Malaysia ialah dari Barat yang memperkenalkan budaya mereka termasuk tarian dan muzik. Orang portugis membawa masuk biola dan gitar sementara orang British mempopularkan alat-alat muzik barat yang lain seperti piano, trompet, seksafon dan sebagainya.







BIOLA



Violin biasa di sebut biola. Sebenarnya biola lebih besar sedikit daripada violin. Biola tidak sesuai bagi permainan muzik ghazal tetapi violin lebih sesuai. Alat ini berasal dari Barat, Jepun dan Negeri China. Alat ini di gantikan dengan alat muzik sharinggi India. Menurut catatan kuno bangsa Aria di India, pada 5.000 tahun yang lampau, raja Ravana dari negara Sri Langka telah mencipta alat muzik yang menggunakan senar-busur, yakni Ravanastron. Kemudian Ravanastron menyebar ke Afghanistan dan Persia, pada awal abad ke 1. Semasa zaman kerajaan Tokharistan di Afghanistan, bentuk instrumen muzik itu berubah menjadi bentuk Pipa (alat muzik petik dari Tiongkok), papan atasnya datar, di bahagian bawahnya berasal dari kayu utuh yang dipahat cekung, agak halus, nada dan resonansinya agak besar. Pada abad ke 7 menyebar ke wilayah Arab dan sewaktu zaman keemasan Islam namanya diubah menjadi Rebab. Sekitar abad ke 8, seiring dengan perluasan pengaruh Islam, Rebab masuk ke Sepanyol, ketika itu Sepanyol dibawah kekuasaan dinasti Aragon. Orang Sepanyol menyebut instrumen tersebut sebagai Rebec atau Rebeca. Dalam masa yang sama juga ia memasuki Roma, Yunani, Eropa Timur dan Italia. Pada abad pertengahan di Eropah, wilayah tempat berkembangnya alat muzik gesek ini ialah di Italia, Jerman dan Perancis, meskipun asal usul alat muzik gesek bukan di Eropah, tetapi telah dibesarkan dan berjaya di Eropah. Alat muzik gesek yang mula-mula masuk ke Eropah terdiri dari dua jenis yakni Pegangan vertikal dan Pegangan di atas lengan. Di sebabkan perubahan dan interaksi budaya, Biola moden paling awal muncul pada abad ke 16 (sekitar tahun 1520) di Itali Utara. Abad 16 adalah waktu gemilang yakni dari zaman Renaissance. Dengan latar belakang Renaissance, akhirnya Biola mengarah ke bentuk moden sekarang ini, pembuatannya halus, proses/teknologi pembuatannya sesuai dengan teknologi dan prinsip estetika. Amati, Stradivari dan Guarneri merupakan pembuat biola yang paling terkenal. Pelbagai usaha yang dilakukan bagi mengembangkan alat muzik ini. Sehingga kini biola buatan mereka masih saja menjadi barang rebutan pengumpul barangan muzik, hal ini masih kerana hasil ciptaan mereka telah diiktiraf sebagai biola terbaik di dunia. Ramai pembuat biola zaman moden yang cuba untuk mengembangkan dengan membuat beberapa penambahbaikan, namun masih tidak berjaya menandingi keupayaan dan kualiti buatan generasi terdahulu. Ketika pertengahan abad ke-17, para pemuzik mula memberi pemerhatian khusus kepada suatu bentuk musik untuk pertunjukan tertentu, seperti muzik biola atau muzik akustik, maka secara perlahan biola menggantikan peranan Viol. Pemuzik Itali, Monteverdi secara rasmi memasukkan biola ke dalam pertunjukannya, dan telah mencipta banyak teknik bermain biola, menghasilkan lebih banyak lagi nada dan suara biola. Teknik biola pada awal abad ke 19 juga telah sampai ke puncaknya oleh pakar biola Itali, Paganini. Sebelum menyebar ke Tiongkok, Ravanastron yang disebut-sebut seawal penulisan ini telah masuk ke India di daerah Jia Kum. Akhirnya pada abad ke 13 baru masuk ke Tiongkok, ketika zaman dinasti Song. Selepas 400 tahun, biola moden baru masuk secara serentak dengan kemasukan pedagang pada zaman dinasti Qing masuk ke Tiongkok.






Gitar:Gambar:Kissar, instrumen seperti lyra yang masih digunakan di beberapa tempat di Afrika Utara hingga sekarang.



Model instrumen yang dipetik sebelum zaman Renesans (1450-1600) sangatlah beragam. Wajar sekiranya kita keliru dengan nama-nama yang berlainan untuk sebuah instrumen yang sama, atau sebaliknya, keaneka-ragaman instrumen yang berasal dari instrumen yang sama.Keadaan ini disebabkan terbatasnya jaringan komunikasi pada ketika itu. Sebagai analoginya dapat kita lihat pada kisah Apollo dan Hermes. Diceritakan bahawa Hermes telah mengambil sapi-sapi milik Apollo. Dalam perjalanan pulang Hermes melihat seekor penyu. Iapun menangkap dan mengulitinya serta mengambil tempurungnya. Pada tempurung itu diberi lubang dan dicacapkan sepotong kayu. Pada bahagian rongga ditutupinya dengan kulit sapi. kemudian, dia pun mengikat usus sapi dari ujung potongan kayu ke ujung tempurung. Hermes pun memainkan instrumen ciptaannya itu sambil bernyanyi. Syair nyanyiannya itu memuji kebaikan, kepintaran dan kemurahan hati Apollo. Apollo yang mengetahui pekara tersebut menuntut Hermes untuk mengakui perbuatannya serta menuntut agar mengembalikan sapi-sapinya yang telah dikorbankan oleh Hermes. Selepas Hemes membuat seperti mana yang dituntut oleh Appolo, lalu Appolo pun memaafkan Hemes. Mereka segera membuat perjanjian. Dalam perjanjian tersebut, Hermes boleh memiliki sapi-sapi itu dan alat muzik buatan Hermes itu akan menjadi milik Apollo. Mungkin cerita ini hanyalah simbol dari alih budaya Creto-Helladis ke Indo-Eropa Yunani seperti penjelasan Graves. Terlalu sukar untuk kita melihat kisah ini sebagai asal usul instrumen lyra yang sebenarnya. Namun begitu kita tahu bahawa terdapat instrumen lyra pada bangsa Yunani kuno.





Ada yang menyebutnya Lyra, ada juga yang menyebutnya Khitara



Ada juga pendapat yang mengatakan idea awal instrumen gitar berasal dari bunyi tali pada busur panah. Kemudian diberi kotak suara atau resonator supaya suaranya lebih keras/jelas, selain tali (senar) yang ditambahkan. Alasan ini dapat difahami dengan melihat bentuk-bentuk instrumen berdawai kuno di bawah ini.




Instrumen tertua yang bentuknya menyerupai gitar terdapat pada objek arkeologi di Alaya Huyuk yang berasal dari tahun 1400 SM. Pada relief tersebut dapat dilihat seorang musisi Hittite sedang memainkan alat musik yang lebih mirip instrumen gitar daripada instrumen tanbur. Nama sebenarnya tidak dapat diketahui sebab itu sekarang ia hanya dikenali dengan nama gitar hittite saja.

Sedang tanbur merupakan instrumen petik yang pada awalnya berkembang di Persia sekitar tahun 1400 SM. Instrumen ini memiliki badan seperti mangkuk dan papan suara yang terbuat dari kulit. Sebutan-sebutan lain untuk instrumen ini berdasarkan jumlah dawainya. Disebut setar jika berdawai tiga dan disebut chartar jika berdawai empat ('se' berarti tiga, 'char' berarti empat dan 'tar' berarti dawai).

Tanbur
Tanbur juga berkembang di Yunani sekitar tahun 300 SM. Sekitar tahun 300M bangsa Romawi mengembangkan tanbur model mereka sendiri dengan idea tanbur Yunani. Menurut Maurice J.Summerfield tanbur Yunani mahupun Romawi merupakan instrumen yang berdawai empat (chartar). Tanbur Yunani dan Romawi ini dianggap sebagai kesinambungan dari tanbur Persia dan “gitar Hittite”. Seperti telah disentuh di atas, kata gitar dengan tanda kutip digunakan kerana nama sebenarnya dari instrumen itu tidaklah diketahui.Tidak ada informasi nama pada relief di Alaya Huyuk.

Jadi perkembangannya adalah seperti berikut:
Gitar Hittite ---> Tanbur Persia ---> Tanbur Yunani ---> Tanbur Romawi

Tanbur Romawi ini seterusnya berkembang menjadi guitarra morisca dan guitarra latina. Ilustrasi dari instrumen-instrumen ini dapat dilihat pada dokumen Cantigas dari Alphonso yang Arif, tahun 1270. Cantigas ini merupakan nyanyian puji-pujian bagi Perawan Suci serta mujizat-mujizatnya. Dari nama guitarra Morisca ini, kita sudah dapat menduga bahawa gitar ini berasal dari bangsa Moor. Bentuknya seperti almond (biji dari sejenis buah persik), sedang bahagian belakangnya seperti perahu terbalik. Papan jarinya lebar dan pada papan suaranya terdapat beberapa lubang suara.

Guitarra Morrisca Repro
Berlainan dengan guitarra morisca, guitarra latina mempunyai bentuk yang berkeluk kedalam. Bahagian belakangnya rata, serta umumnya hanya mempunyai sebuah lubang suara pada papan suaranya.Guitar LatinaSebelah kiri guitarra Latina dan yang di kanan guitarra Morrisca Dapat dilihat bahwa guitarra latina mempunyai bentuk yang lebih mirip dengan gitar modern. Walaupun diberi nama latina bukanlah bererti gitar ini berasal dari Rom, tetapi ia sebenarnya berasal dari laut Tengah.” Nama Latini diberikan kepada penduduk asli, ‘settlers’ asli dan kolonis di wilayah-wilayah yang telah diduduki oleh bangsa Barbar”. Guitarra latina digunakan untuk bermain iringan, sedang guitarra morisca untuk bermain melodi. Sebelum kita teruskan dengan instrumen yang lain, terlebih dahulu mengenali tentang asal-usul kata gitar. Mungkin kata gitar ini berasal dari kata Ketharah atau Cetharah, alat muzik dari bangsa Asyiria. Atau mungkin juga dari kata setar, sitar, cithara yang dapat diertikan sebagai instrumen berdawai tiga. Selain itu ada juga yang berpendapat bahwa gitar berasal dari kata chartar, instrumen yang berdawai empat. Salah satu hal yang menguatkan pendapat ini ialah kesamaan jumlah dawai antara chartar dengan guitarra morisca mahupun latina. Guitarra morisca mempunyai empat dawai berganda sedang guitarra latina mempunyai empat dawai tunggal. Kita juga harus berhati-hati untuk istilah-istilah seperti guitarra, guiterne, gitern dan sebagainya dalam konteks sebelum zaman Renesans. Istilah ini seringkali digunakan untuk instrumen yang pada zaman Renesans disebut mandora. Mandora merupakan instrumen lute yang ukurannya sangat kecil. Dengan kata lain, sebuah instrumen yang seperti gitar sering disebut viola, atau dalam bahasa Sepanyol disebut Vihuela. Viola ini juga mempunyai arti yang umum, yaitu semua instrumen berdawai baik yang dimainkan dengan alat penggesek, dengan plectrum, maupun dipetik dengan jari .

Vihuela
Akhirnya pada abad ke 16 kata guitarra sudah meluas digunakan sebagai nama instrumen yang berdawai empat berganda di Eropah. Sudah tentu terdapat perbezaan-perbezaan kecil seperti guitarra di Sepanyol, guiterne atau guiterre di Perancis, gittern di Inggeris, chitarrino atau chitarra di Itali dan quinterna atau gitarre di Jerman. Seperti yang telah disentuh di atas, nama yang digunakan di Portugis cukup berbeza yaitu Violao.

Gitar zaman Renesans yang memiliki 4 dawai berganda Instrumen petik lainnya yang mempunyai peranan penting dalam perkembangan gitar ialah lute. Kita ingat bahawa pada tahun 711 bangsa Arab datang ke Sepanyol untuk penyebaran agama Islam. Pengaruh bangsa Arab pada budaya sepanyol umumnya, muzik khususnya tidak dapat dikatakan kecil. Sekarang pun pengaruh Arab masih sangat terasa pada muzik flamenco. Bangsa Arab membawa alat musik yang mereka namakan al’ud, alat dari kayu. Ada kemungkinan penamaan ini merupakan usaha untuk membezakan al’ud dengan instrumen lainnya yang mempunyai papan bunyi dari kulit, seperti keluarga tanbur, ataupun badan yang diperbuat dari labu air.

Al'ud
Ada kemungkinan bangsa Arab bukanlah penemu instrumen ini. Mungkin saja lute ini berasal dari tempat yang sama dengan “gitar hittite”. Pada salah satu relief itu juga menggambarkan seorang pemain lute bersama-sama dengan sekelompok pemain sulap, termasuk seorang pemain ular, dua akrobatis dan ada seorang lagi dengan monyetnya. Namun begitu instrumen yang dipegang musisi itu lebih mirip dengan bentuk jam pasir selain mempunyai tujuh buah fret. Hal yang lebih pasti bahawa di Mesir pada zaman Hyksos terdapat instrumen yang sangat mirip dengan lute. Instrumen yang dikenal dengan sebutan nefer ini memegang peranan penting dalam kehidupan muzik di sepanjang sungai Nil itu. Dengan penemuan beberapa contoh asli di perkuburan mesir, maka sekarang kita dapat mengetahui pembinaan instrumen ini dengan lebih pasti. Bangsa Yunani mengenal instrumen seperti lute dengan sebutan pandoura atau pandouros. Kemungkinan kata pandoura ini berasal dari kata pan-tur (gesek-kecil). Instrumen yang diimport dari Asia Barat ini akhirnya mengalami pergeseran-pergeseran nama mahupun kewujudannya. Dari pan-tur menjadi pandoura, pandouros, pandore, mandore, mandora, mandola, vandola dan sebagainya. Sekarang kita masih dapat melihat “keturunannya” yang disebut mandolin mahupun bandurria di Sepanyol.


Berdasarkab huraian di atas dapat disimpulkan bahawa instrumen lute tidak hanya dimilki oleh bangsa Arab saja. Bangsa Arab tidaklah kecil dalam memperkenalkan instrumen lute yang pada akhirnya tersebar di seluruh Eroph. Seperti nama gitar, nama lute juga mengalami perubahan-perubahan kecil seperti laud di Sepanyol, laute di Jerman, Liuto di Itali Lute di Inggeris, luth di Perancis dan alaude di Portugis. Nama asal piano sebenarnya adalah pianoforte, yang berasal dari bahasa Itali. Piano dibuat oleh Bartolomeo Cristofori pada tahun 1720-an. Piano merupakan salah satu instrumen Keyboard (menggunakan papan tekan).Nama Piano berasal dari bahasa Itali, Piano E Forte yang bererti lembut dan keras.Alat musik ini pertama kali dibuat oleh Bartololemo Cristofori pada 1709 dengan nama “gravicembalo col pian e forte” dalam bahasa Itali (“harpsichord with soft and loud”). Prinsip kerja alat muzik ini diambil dari prinsip kerja bilah kunci harpsichord and clavichord dikombinasikan dengan pemukul dan string dari alat muzik “dulcimer”. Alat ini pertama kali diciptakan oleh Bartolomeo Cristofori, seorang pembuat. Dia terkenal se